Article

Un Laboratoire pédagogique à grande échelle: les ateliers bidisciplinaires

Large-scale educational laboratories: a bi-disciplinary approach

Chemla, Fabrice ; Fuster, Franck ; Gérard, Hélène (Université de Sorbonne) ; Markovits, Alexis ; Naitabdi, Ahmed ; Vuilleumier, Rodolphe (Université de Sorbonne)

Abstract: Compulsory bi-disciplinary teaching was introduced in the first year of the “license” degree, based on the implementation of partially autonomous projects. These “workshops” aim at initiating students to research in order to develop transversal skills such as self-learning, scientific investigation, results analysis and defending conclusions. The bi-disciplinary approach encourages the student to take ownership of the issues and vocabulary specific to both disciplines, and to establish links between the different concepts covered. Teaching is taking place in small groups, each of them associated to a different theme chosen by the teachers. It allows the development of pedagogical experiences that would have been impossible within the framework of classical disciplinary or methodological mass-teaching.

Résumé: Un enseignement bidisciplinaire obligatoire a été mis en place en première année de licence, basé sur la réalisation en petits groupes de projets en autonomie partielle. Ces « ateliers » sont centrés sur l’acquisition des compétences liées à l’initiation à la recherche : auto-apprentissage, construction et mise en place d’une démarche d’investigation scientifique, présentation des résultats et justification/défense des choix et conclusions présentées. L’approche bidisciplinaire encourage l’étudiant à s’approprier les langages et problématiques propres aux deux disciplines et à établir des liens entre les différentes notions abordées. Le format de l’enseignement, en petits groupes sur des thématiques différentes au choix des enseignants, a permis le développement d’expériences pédagogiques impossibles dans le cadre des enseignements disciplinaires ou méthodologiques classiques.


Mot(s) Clé(s): Activités expérimentales ; Bidisciplinarité ; Compétences transversales ; Autonomie ; Experimental activities ; Bi-disciplinarity ; Transversal skills ; Autonomy
Localisation: CNUDST (TUN01)
Code de rangement: SP 1-3

Published in: L'Actualité Chimique: N° 433 (Octobre 2018), p. 41-44

The record appears in these collections:
Articles & Preprints > Articles

 Record created 2019-05-29, last modified 2019-07-09


Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)