Article

Mieux comprendre l'image du consommateur responsable: de la personne idéale aux stéréotypes négatifs

Séré de Lanauze, Gilles (Université Montpellier) ; Lallement, Jeanne (Université de La Rochelle)

Abstract: As a result of the environmental challenges of the beginning of the 21st century, the responsible consumer is now presented as an “ideal model” and the study of his profile, practices and motivations is a new marketing research trend. Yet, previous studies highlighted numerous contradictions between generally positive attitudes toward responsible consumption and the actual consumers’ behaviours. Based on a qualitative approach, this study aims to understand those contradictions through a comprehensive in-depth analysis of 35 interviews. Four stereotypes, namely “fundamentalist”, “hermit”, “killjoy” and “snob” enlighten the negative perceptions associated with the responsible consumer and are subsequently discussed.

Résumé: Face aux enjeux environnementaux de ce début du XXIe siècle, le consommateur responsable, présenté comme le consommateur « idéal » a fait l’objet de nombreuses études portant sur son profil, ses pratiques et ses motivations. Pourtant, les recherches antérieures soulignent de nombreuses contradictions entre les attitudes favorables énoncées à l’égard de la consommation responsable et les comportements réels. Mobilisant une approche qualitative, cet article vise à comprendre ces contradictions à partir d’une analyse compréhensive des discours de 35 consommateurs. Quatre stéréotypes (l’intégriste, l’ermite, le rabat-joie et le snob) éclairent les images négatives latentes liées à la consommation responsable, qui sont ensuite discutées.


Mot(s) Clé(s): Consommateur responsable ; Image projetée ; Métaphore ; Préoccupation pour l'environnement ; Etude qualitative ; Responsible cosumer ; Image projection ; Metaphor ; Environmental concern ; Qualitative research
Localisation: CNUDST (TUN01)
Code de rangement: SP 8-5

Published in: Décisions Marketing: n° 90 (Avril-Juin 2018), p.15-34

The record appears in these collections:
Articles & Preprints > Articles

 Record created 2019-05-02, last modified 2019-05-06


Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)